Από πιο κοντά...           
Kdf / Typ-60/82Ε/87

 

Testwagen VW303

Αριθμοί πλαισίου (VIN):
801 (σεντάν 60K7) - 802 (σεντάν με ηλιοροφή 60K8) - 803 (Καμπριολέ 60K9)

 

 

 

Μάρτιος 1938

Τα πρώτα πραγματικά «Σκαθάρια»: 3 οχήματα επίδειξης, παραδίδονται μερικούς μήνες πριν τη δοκιμαστική σειρά VW38, με σκοπό την παρουσίασή τους κατά την τελετή θεμελείωσης του εργοστασίου του Fallersleben, στις 26 Μαΐου 1938. Κατά την τελετή αυτή βαπτίζονται "KdF-wagen" αντί για "Volkswagen".

Κατασκευαστικά είναι παρόμοια με τα επόμενα VW38 και δύσκολα ξεχωρίζουν από αυτά. Τα σεντάν (60K7) και σεντάν με ηλιοροφή (60K8) αμαξώματα κατασκευάζει η εταιρία Stuttgarter Karosseriewerk Reutter & Co. ενώ το καμπριολέ (60K9)αμάξωμα η Karosseriebau Autenrieth. Ως προς τον τύπο του σασί που χρησιμοποιείται -κατασκευής Daimler-Benz-, οι απόψεις στη σχετική βιβλιογραφία διίστανται για το αν αυτό ήταν τύπου VW30 (διαμήκεις νευρώσεις/ενισχύσεις δαπέδου) ή VW38 (εγκάρσιες νευρώσεις/ενισχύσεις δαπέδου).

Οι 3 αριθμοί κυκλοφορίας που χρησιμοποιούνται είναι: IIIA-42801 για το σεντάν, IIIA-42802 για το σεντάν με ηλιοροφή και IIIA-42803 για το καμπριολέ

 

Τα VW303 έχουν:

  • Διαιρούμενο οβαλ „pretzel“ πίσω παράθυρο (διατηρείται στα «σκαθάρια» μέχρι το 1953)
  • 24+24 σχισμές αερισμού κάτω από το πίσω παράθυρο. Δύο σειρές σχισμών για το καμπριολέ
  • Καπό και πορτμπαγκάζ σχηματίζουν ορθές γωνίες στα επάνω άκρα τους
  • Καπό με κοίλη, πρεσαριστή βάση για τον αριθμό κυκλοφορίας αλλά και για το φως επάνω από αυτόν. Εσωτερικά, οι βάσεις για τους μεντεσέδες εκτείνονται σε όλο το μήκος του καπό
  • Μοναδικό φως πέδησης/ πινακίδας αριθμού κυκλοφορίας, τριγωνικής βάσης.
  • Σηματοφόρους κατεύθυνσης ενσωματωμένους στην μεσαία κολώνα του σεντάν αμαξώματος ή εξωτερικούς, στερεωμένους μπροστά από τις πόρτες, στο καμπριολέ
  • Χρωμιωμένους, λείους, κοίλους, στρογγυλεμένους προφυλακτήρες με μεγάλα πούλια που προεκτείνονται προς τα επάνω. Ο μπροστινός προφυλακτήρας αποτελείται από 2 κομμάτια που συνδέονται με μεταλλικό έλασμα
  • Πόρτες που ανοίγουν προς τα εμπρός με περιστρεφόμενες χρωμιωμένες χειρολαβές, σε σχήμα «Γ», χωρίς εσοχή στην επιφάνεια της πόρτας
  • Μπροστικά φτερά με «γωνιώδη» εξογκώματα/βάσεις για τους προβολείς
  • Χρωμιωμένα δακτυλίδια προβολέων
  • Μεντεσέδες πόρτας με 5 «δάχτυλα»
  • Χειρολαβή - μάνταλο σε σχήμα «S», στο καπό και στο πορτμπαγκάζ
  • Χαρακτηριστικό τιμόνι με 4 ακτίνες σε σχήμα «Η»
  • Ημισφαιρικά, λεία τάσια τροχών
\

 

 

 

Testwagen VW38

Αριθμοί πλαισίου (VIN):
38/01 - 38/27 και 38/28 - 38/44

 

 

1938-1939

Τα 3 οχήματα της σειράς VW303 ακολουθούν, 6 έως 8 εβδομάδες αργότερα, 44 οχήματα δοκιμών / επίδειξης τύπου VW38. Η αρχική παραγγελία που δίνεται στον Porsche είναι για 30 οχήματα, τελικά όμως αποφασίζεται να κατασκευαστούν συνολικά 44, σε δύο παρτίδες. Τα χειροποίητα αμαξώματα κατασκευάζουν οι εταιρίες Reutter και Autenrieth ενώ τα σασί η Daimler-Benz. Η συναρμολόγηση τους γίνεται στις εγκαταστάσεις της Porsche στην περιοχή Stuttgart-Zuffenhausen.

 

Τα 27 οχήματα της πρώτης παρτίδας (αριθμοί πλαισίου 38/01 - 38/27) είναι τύπου σεντάν (60K7), και σεντάν με ηλιοροφή (60K8), πανομοιότυπα με τα αντίστοιχα της σειράς VW303. Παραδίδονται και συναρμολογούνται την άνοιξη του 1938. Από αυτά:

  • 13 σεντάν και 10 σεντάν με ηλιοροφή χρησιμοποιούνται σαν οχήματα δοκιμών ή μοιράζονται σε στελέχη του Ναζιστικού Κόμματος.
  • 3 σασί (38/14, 38/20 & 38/21) χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των πρωτοτύπων Kübelwagen Typ 62 & Typ 82 και
  • Ένα σασί (38/02) χρησιμοποιείται για την κατασκευή του πρωτότυπου Lieferwagen Typ 68

 

Τα 17 οχήματα της δεύτερης παρτίδας (αριθμοί πλαισίου 38/28 - 38/44), παραδίδονται και συναρμολογούνται το Φεβρουάριο του 1939. Σε αυτά περιλαμβάνονται και 3 καμπριολέ (60K9) (αριθμοί πλαισίου 38/31, 38/37 & 38/40), με αμάξωμα κατασκευασμένο από την Karosseriebau Autenrieth, προοριζόμενα για την ελίτ του Ναζιστικού Κόμματος (Χιτλερ, Γκέρινγκ και Λέι).

Τα αμαξώματα, αυτή τη φορά διαφέρουν από τα αντίστοιχα της σειράς VW303, καθώς ο Ferdinand Porsche, λίγο πριν την -υποτιθέμενη- μαζική παραγωγή του Σεπτεμβρίου, προχωρεί σε αρκετές βελτιώσεις...

 

 

Τα VW38 της δεύτερης παρτίδας έχουν:

  • 21+21 σχισμές αερισμού κάτω από το πίσω παράθυρο (Μονή σειρά σχισμών για το καμπριολέ)
  • Καπό και πορτμπαγκάζ με στρογγυλεμένες γωνίες στα επάνω άκρα τους
  • Καπό με κοντές βάσεις για τους μεντεσέδες.
  • Χρωμιωμένους, λείους, στρογγυλεμένους, μονοκόμματους προφυλακτήρες με αντεστραμμένα πούλια «μπανάνες» που προεκτείνονται προς τα επάνω
  • Κόρνα εξωτερική, στερεωμένη στον προφυλακτήρα, μπροστα από το μπροστινό αριστερό φρετό
  • Χειρολαβές / κλείστρα πόρτας, με εσοχή στην επιφάνεια της πόρτας
  • Βάσεις προβολέων που ενσωματώνονται πιο ομαλά στα μπροστινά φτερά
  • Χρωμιωμένη περιστρεφόμενη χειρολαβή σε σχήμα «Γ», στο καπό και στο πορτμπαγκάζ
  • Τιμόνι με 3 λεπτές ακτίνες
  • Πολύφυλλο γυαλί ασφαλείας στα παράθυρα

 

Από τα 17 οχήματα της δεύτερης παρτίδας:

  • 4 σεντάν, 2 σεντάν με ηλιοροφή και 3 καμπριολέ χρησιμοποιούνται σαν οχήματα δοκιμών ή μοιράζονται σε στελέχη του Ναζιστικού Κόμματος.
  • Ένα όχημα (38/28) αποσυναρμολογείται και χρησιμοποιείται για εκπαίδευση
  • Ένα σασί (38/30) χρησιμοποιείται για την κατασκευή του δεξιοτίμονου πρωτότυπου Rechtlenker Typ 66
  • Ένα σασί (38/33) χρησιμοποιείται για την κατασκευή Kübelwagen
  • Οι κινητήρες από δύο σασί (38/34 και 38/35) μετατρέπονται σε βιομηχανικούς κινητήρες Stationärer Motor für Reichspost (Batteriezündung) Typ 122
  • 3 σασί (38/41, 38/42 & 38/43) χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των Typ 60K10 "Berlin-Rom-Wagen"

 

Στη βιβλιογραφία επικρατεί μια σύγχυση με τα αυτοκίνητα της δεύτερης παρτίδας VW38 και τα μετέπειτα VW39.

 

 

 

Testwagen VW39

Αριθμοί πλαισίου (VIN):
1-00001 - 1-??

 

 

Μέσα του 1939
Τα οχήματα της σειράς VW39 είναι πλέον μοντέλα προ-παραγωγής και το Σεπτέμβριο τις ίδιας χρονιάς επρόκειτο να δώσουν τη θέση τους στα κανονικά οχήματα παραγωγής. Πλην όμως, ο 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος που ξεκινάει την 1η Σεπτεμβρίου 1939, δίνει τέλος στο φιλόδοξο σχέδιο „Volkswagen“ / „KdF-wagen“ και το εργοστάσιο του Fallersleben επανεξοπλίζεται για την παραγωγή πολεμικού υλικού.

Το αμάξωμα των VW39 είναι κατασκευασμένο σχεδόν αποκλειστικά από πρεσαριστά τμήματα, διαμορφωμένα στο εργοστάσιο του Fallersleben, από τις ίδιες μήτρες και πρέσες που θα χρησιμοποιηθούν 2 χρόνια αργότερα, για την κατασκευή των Typ-60. Διαφορετική είναι και η αρίθμηση των σασί, που ξεκινάει από τον κωδικό 1-00001.

Η αρχική παραγγελία πρέπει να ήταν για 40-50 οχήματα (η βιβλιογραφία δίνει διαφορετικά νούμερα), δεν πρέπει όμως να κατασκευάστηκαν περισσότερα από 14 VW39, σύμφωνα με τους αρθρογράφους του thesamba.com. Με δεδομένο δε ότι πολλά από τα χαρακτηριστικά των VW39 είχαν ήδη ενσωματωθεί στα VW38 της δεύτερης παρτίδας, στη βιβλιογραφία επικρατεί μια -δικαιολογημένη- σύγχιση «ταυτοτήτων». Εξάλου, από ένα σημείο και μετά, κάθε προσπάθεια κατηγοριοποίησης είναι μάταιη καθώς σασί, κινητήρες, εξαρτήματα και ...πινακίδες κυκλοφορίας ανταλλάσσονταν ανάμεσα στα αυτοκίνητα δοκιμών και των δύο σειρών...

 

 

 

 

Typ-1 / T yp-60L “Seirienlimousine”
Typ-1 / Typ-60CL “Seirienlimousine mit Sonnenrolldach”
Typ-1 / Typ-60offen “Offen Wagen”

Αριθμοί πλαισίου* (VIN):
1-001 001 ~ 1-005 656 (1941)
1-005 657 ~ 1-014 383 (1942)
1-014 384 ~ 1-032 302 (1943)
1-032 303 ~ 1-051 999 (1944)

*Οι 6-ψήφιοι αριθμοί πλαισίου είναι κοινοί για όλα τα οχήματα που βγαίνουν από το εργοστάσιο του Fallersleben. Στα Typ-60 / Typ-1 ο αριθμός παίρνει το πρόθεμα «1-»

 

 

Καθώς ο 2ος Π.Π συνεχίζεται, από τις γραμμές παραγωγής του Fallersleben βγαίνουν, στις 3 Αυγούστου του 1940 το πρώτο Typ-82 Kübelwagen, ενώ στις 10 Αυγούστου του 1942 το πρώτο Typ-166 Schwimmwagen. Μέχρι το τέλος του πολέμου κατασκευάζονται συνολικά 50.527 Kübelwagen και 14.276 Schwimmwagen.

Η παραγωγή του πολιτικού (Typ-60) / στρατιωτικού (Typ-1) KdF-wagen ξεκινάει στις 11 Ιουλίου 1941 και τερματίζεται στις 12 Σεπτεμβρίου 1944 -μαζί με την παραγωγή του Typ-166- λόγω των σοβαρών και ανεπανόρθωτων ζημιών που υπέστη το τμήμα των αμαξωμάτων του εργοστασίου, εξαιτίας των βομβαρδισμών της Αμερικανικής Αεροπορίας.

Στο διάστημα αυτό κατασκευάζονται 630 σεντάν (60K7)

  • 1941: 41
  • 1942: 157
  • 1943: 303
  • 1944: 129

Στη βιβλιογραφία αναφέρεται ότι στο διάστημα αυτό κατασκευάζονται και 16 ή 17 καμπριολέ (60K9), κανένα όμως με ηλιοροφή (60K8)

Τα Typ-60 / Typ-1 έχουν:

  • Καπό και πορτμπαγκάζ με στρογγυλεμένες γωνίες στα επάνω άκρα τους (προηγουμένως: ορθές γωνίες)
  • Μεταλλικό σήμα της VW (VW μέσα σε γρανάζι) επάνω στο πορτμπαγκάζ
  • Καπό με κοίλη, πρεσαριστή βάση για την πινακίδα κυκλοφορίας. Εσωτερικά, οι βάσεις για τους μεντεσέδες εκτείνονται μερικά εκατοστά από το επάνω μέρος του καπό (προηγουμένως: πρεσαρίστη βάση και για το φως της πινακίδας, βάσεις σε όλο το μήκος του καπό)
  • Τροποποιημένο, πιο γωνιώδες πίσω φως πέδησης / φως πινακίδας αριθμού κυκλοφορίας
  • Περιστρεφόμενη χειρολαβή σε σχήμα «Γ», στο καπό και στο πορτμπαγκάζ
  • Μπροστικά φτερά με καμπύλη, αεροδυναμικότερη πρεσαριστή βάση για τους προβολείς
  • Θέση («καρούμπαλο») για τη στερέωση της κεραίας του ραδιοφώνου, στον ουρανό του οχήματος.
  • Λείους, στρογγυλεμένους, μονοκόμματους προφυλακτήρες με πούλια «μπανάνες» που εκτείνονται προς τα έξω
  • Πόρτες με χειρολαβές τύπου «ψυγείο», με εσοχή στην επιφάνεια της πόρτας
  • Τιμόνι με 3 ακτίνες
  • Λάστιχα 4,50-16 (οι ζάντες δέχοντα μέχρι 5,25-16)
  • Πεπλατυσμένα τάσια τροχών με «καρούμπαλο» και σήμα της VW (VW μέσα σε γρανάζι)
  • Κόρνα εξωτερική, ανάμεσα στον μπροστινό προφυλακτήρα και το αριστερό φτερό
  • Καλύματα συσκότησης για τους προβολείς.
  • Προβολέα συσκότισης Notek (σε μερικά)
  • Ματτ μαύρο (RAL 9005) ή γκρι-μπλε (RAL 7011) χρώμα. Αργότερα

 

 

Τα «πολιτκά» Typ-60 επιπλέον έχουν:

  • Χρωμιωμένους προφυλακτήρες, χειρολαβές, πλαίσια προβολέων.
  • Ραδιόφωνο και εξωτερική κεραία.
  • Εξωτερικό καθρέφτη οδηγού.
  • Προβολέα συσκότισης Notek (μερικά).
  • Σατινέ / γυαλιστερό μαύρο χρώμα.

 

 

Κατά τη διάρκεια της παραγωγής του Typ-60 / Model “1” γίνονται αρκετές αλλαγές:

Μάρτιος 1943;
1-??? ???

Τοποθετείται ισχυρότερος κινητήρας των 1131 cm³ που αποδίδει 25 HP (προηγουμένως 998 cm³ @ 24 HP ) .

1943;
1-??? ???

Το κυλινδρικό δοχείο καυσίμων των 25lt αντικαθίσταται από καινούργιο, παραλληλεπίπεδου σχήματος, με σωληνωτό στόμιο πλήρωσης στα αριστερά και χωρητικότητας 33lt.

1943;
1-??? ???

Μαζί με το κυλινδρικό δοχείο καυσίμων αφαιρείται απο το μπροστινό μέρος του «τούνελ» του  άξονα μετάδοσης, το μπουλόνι στήριξης της βάσης του.

?
1-??? ???

Το μονοκόμματο τιμόνι αντικαθίσταται από ένα απλούστερο, κατασκευασμένο από δύο κομμάτια που συνδέονται με 3 κυλινδρικές λεπτές μεταλλικές ακτίνες.

 

 

 

Typ-92L “Kübelwagenfahrgestell mit Limousinenaufbau”
Typ-82E
Typ-827 “Kommandeurwagen”

Αριθμοί πλαισίου* (VIN):
5-001 001 ~ 5-005 656 (1941)
5-005 657 ~ 5-014 383 (1942)
5-014 384 ~ 5-032 302 (1943)
5-032 303 ~ 5-051 999 (1944)

*Οι 6-ψήφιοι αριθμοί πλαισίου είναι κοινοί για όλα τα οχήματα που βγαίνουν από το εργοστάσιο του Fallersleben. Στα Typ-92L / Typ-82E ο αριθμός παίρνει το πρόθεμα «5-»

 

Τα Typ-92 / Typ-82Ε έχουν:

  • Σασί υπερυψωμένο κατά 8 εκ. (Μαρσπιέ περίπου στην ίδια ευθεία με τα κέντρα των τροχών, μεγάλο κενό ανάμεσα στα φτερά και τους τροχούς).
  • Ζάντες Kübelwagen χωρίς τάσια.
  • Τρακτερωτά λάστιχα 5,25-16.
  • ΔΕΝ έχουν εσωτερικό φως στο πίσω μέρος της καμπίνας (Στα Typ-60 βρίσκεται ακριβώς επάνω από το διαιρούμενο πίσω παράθυρο)
  • Δοχείο καυσίμων παραλληλεπίπεδου σχήματος, με σωληνωτό στόμιο πλήρωσης στα αριστερά και χωρητικότητα 40lt.

 

 

 

Typ-87 “Kommandeurwagen”

Αριθμοί πλαισίου (VIN):
VR-??????

 

Τα Typ-87 έχουν:

  • Σασί υπερυψωμένο κατά 8 εκ. (Μαρσπιέ περίπου στην ίδια ευθεία με τα κέντρα των τροχών, μικρό κενό ανάμεσα στα φτερά και τους τροχούς).
  • Φαρδύτερα φτερά και μαρσπιέ για να χωρέσουν τα φαρδυά τρακτερωτά 200-12 ή 200-16 ελάστικα

 

 

 

< Μέρος 1ο: Ένα σκαθάρι γεννιέται... Μέρος 3ο: Από πιο κοντά - Typ-11 >

 

 

 

© Δημήτρης Λαμπαδίτης, 2016