Aπό την Λ.Δ.Γ. με αγάπη    
(και σε τιμή ευκαιρίας)

 

 

 

Η Ελλάς συγκαταλέγεται ανάμεσα στους σημαντικότερους αποδέκτες οπλικών συστημάτων, που προέρχονται από τα αποθέματα του Στρατού της πρώην Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Γερμανίας (Nationalen Volksarmee, NVA). Εκτός όμως από τα οπλικά συστήματα (Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης BMP-1, Αυτοκινούμενοι Εκτοξευτές Πυραύλων Εδάφους-Αέρος SA-8B "Gecko", Πολλαπλοί Εκτοξευτές Ρουκετών RM-70 και Αντιαεροπορικά Πυροβόλα ZU-23 των 23χιλ), ο Ελληνικός Στρατός παρέλαβε, από το πρώην Ανατολικογερμανικό οπλοστάσιο, και μεγάλες ποσότητες ετερόκλιτου στρατιωτικού υλικού. Στο υλικό αυτό περιλαμβάνονταν, από τζίπ και φορτηγά μέχρι κινητά μαγειρεία εκστρατείας και από πλωτές γέφυρες μέχρι στολές ΠΒΧ πολέμου και δίχτυα παραλλαγής. Μερικά από τα παραλειφθέντα οχήματα παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς η παρουσία τους, έξω από τις χώρες του πρώην Συμφώνου της Βαρσοβίας, ήταν, μέχρι πριν λίγα χρόνια, αρκετά σπάνια: Κλασσικά παραδείγματα ένα Ανατολικογερμανικής κατασκευής φορτηγό Robur LO2002A, με κλωβό συντήρησης τηλεφωνικών γραμμών και ένα Σοβιετικής κατασκευής αμφίβιο τζιπ LuAZ-967 M

 

Robur LO2002A, 2-ton, 4x4 truck

H παραγωγή του ξεκίνησε στα 1973, στο κρατικό εργοστάσιο VEB Robur-Verke, στο Zittau της Ανατολικής Γερμανίας. Το LO2002A, με ικανότητα μεταφοράς φορτίου βάρους 2 τόννων και κίνηση στους τέσσερεις τροχούς (4x4), προήλθε από την αντίστοιχη σειρά πολιτικών φορτηγών (2x4 και 4x4) της ίδιας εταιρίας, και αντικατέστησε, στις γραμμές παραγωγής, τον τύπο LO1801A (1,8 τόνων).

Εκτός από την βασική έκδοση φορτηγού - μεταφορέα προσωπικού AKSF/MIII, το LO2002A παρήχθη σε έκδοση κινητού συνεργείου (AKSF/A1), συντήρησης τηλεφωνικών γραμμών (AKSF/XI), κλωβού (AKF Type I & Type II) και Expandable Van (AKF/KSA). Χρησιμοποιήθηκε από τους Στρατούς της Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Γερμανίας, της Πολωνίας και της Ουγγαρίας.

Το όχημα που εικονίζεται στις διπλανές φωτογραφίες (Νο.222598) είναι τo ένα από τα δυο Robur - Συνεργεία Συντήρησης Γραμμών που παραδόθηκαν στο Τάγμα Διαβιβάσεων που υπηρέτησε ο γράφων, «κάπου στη Βόρεια Ελλάδα». Γιά περίπου ένα μήνα παρέμεινε βαμένο με το πράσινο του Ανατολικογερμανικού Στρατού (αριστερά) ενώ αργότερα, αφού πέρασε από γενική επισκευή, βάφτηκε με την τυπική Ελληνική τετράχρωμη MERDC-παραλλαγή (δεξιά).

 

 

 

Χαρακτηριστικά
Μεταξόνιο:
3025 χιλ.
Ολικό μήκος:
5400 χιλ.
Πλάτος:
2370 χιλ.
Ύψος:
2780 χιλ.
Βάρος:
3400 κιλ. / 5500 κιλ. μικτό
Μεγ. ταχύτητα:
80 χ.α.ω.
Κινητήρας:
LO4/2
3345cc, 4-κυλ. αερόψυκτος βενζινοκινητήρας
Ισχύς (bhp):
75 @ 2800 σ.α.λ.
Κιβώτιο Ταχυτήτων:
5 εμπρός / 1 όπισθεν
Κιβώτιο Μετάδοσης:
2 επιλογών (H/L)
Φρένα:
Υδραυλικά

 

 

LuAZ 967M, 0,4-ton, 4x4, Amphibious Truck

Στα 1976 το Εργοστάσιο Αυτοκινήτων του Λούτσκ της Ουκρανίας ξεκίνησε την παραγωγή του LuAZ 967M, ενός αμφίβιου, 4x4, τζίπ των 0,4 τόνων, ειδικά σχεδιασμένου για την γρήγορη απομάκρυνση τραυματιών, από το πεδίο της μάχης. Μπορούσε να μεταφέρει 2 τραυματίες σε φορεία και τον οδηγό, με μέγιστη ταχύτητα 75 χ.α.ω. σε έδαφος και 5-6 χ.α.ω. σε νερό. Το όχημα που εικονίζεται στις παραπάνω φωτογραφίες, φωτογραφήθηκε «κάπου στην Βόρεια Ελλάδα» και ανήκει σε Τάγμα Μηχανικού. Περιέργως παραδόθηκε χωρίς αριθμούς και εθνόσημα (Ελληνικά ή Γερμανικά) και παρέμεινε σε αυτή την κατάσταση για περισσότερο από ένα χρόνο.

.
Χαρακτηριστικά
Μεταξόνιο:
1800 χιλ.
Ολικό μήκος:
3682 χιλ.
Πλάτος:
1712 χιλ.
Ύψος:
1550 χιλ.
Βάρος:
  930 κιλά
1350 κιλά μικτό
Μέγιστη ταχύτητα:
75 χ.α.ω. (ξηρά)
  4 χ.α.ω. (νερό)
Κινητήρας:
MeMZ-967A
4-κυλ. boxer βενζινοκινητήρας
Ισχύς (bhp):
37 @ 4200 σ.α.λ.
Κιβώτιο Ταχυτήτων:
5 εμπρός / 1 όπισθεν
Κιβώτιο Μετάδοσης:
2 επιλογών (H/L)
Φρένα:
Υδραυλικά

 

 

 

© Δημήτρης Λαμπαδίτης, 2011